Vilken fågel?: Gråsiska i Sigtunatrakten

2023-12-04 18:40:02, Gråsiska i Sigtunatrakten
Hej! Vi har haft en flock med fåglar som hållit till utanför vårt hus (i Sigtunatrakten) ett par dagar. Idag fick jag syn på två av dem på lite närmare håll, den ena artbestämde jag till grönsiska, medan den andra har jag aldrig sett förr. Liten fågel (mindre än grönsiska) med rött märke på huvudet ovanför ögonen samt spräcklig mage (nästan som björktrast). Av de bilder jag hittat på nätet stämmer det bäst överens med gråsiska (se bild), som tydligen också kan hålla till i flock med grönsiska. Enligt den fågelbok jag har verkar de dock inte uppehålla sig i den här trakten normalt sett. Någon som har någon tanke?

2023-12-04 18:47:24, Gråsiska i Sigtunatrakten
Kan tillägga att jag inte observerade något rött på bröstet alls, bara på huvudet, hade bra sikt och ljusförhållanden med kikaren. Kan det ha varit snösiska?

2023-12-05 17:02:53, Marcus
Gråsiskan är vanlig i hela landet under höst och vinter, vissa år (invasionsår) kanske en av de absolut vanligaste. Bara adulta hannar har märkbart skärt bröst. Honor och hannar kläckta i år har inget, eller mycket lite rosa inslag. Snösiskan ses numera som en ras av gråsiska, och förekommer ibland i siskflockarna, men ofta fåtaligt, typ 1-5 % av gråsiskorna eller så. Dom är ofta svåra att skilja också.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gråsiska i Sigtunatrakten

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve