Allmänt om fåglar: Sädesärlans beteende

2024-07-23 12:43:39, Thomas
Hej! Vi har haft ett sädesärlans par som kommer till vårt hus sedan vi flyttade hit 2012. Hur vanligt är det att dom ber om hjälp? När vi flyttade hit så hade dom byggt bo där fläkt röret går ut på taket från köksfläkten. När vi kom ut på altan så började hon flyga tätt intill oss och kvittrade för fullt. Förstod att något inte stämde med tanke på hennes beteende. Gick in och tog bort röret från fläkten och mycket riktigt så satt 2 st ungar där som hade ramlat ner från taket. Efter detta när ungarna var utflugna så satte jag nät där uppe så hon inte skulle kunna bygga bo där i fortsättningen. Efter detta så har dom kommit hit varje år men har inte lyckats se vart dom byggt det nya boet. Vi har bara sett dom flyga runt huset och tomten. Men i förrgår så kom hon och kvittrade för fullt när vi kom ut på altan och kom ganska nära och flaxade med vingarna för att säga att något var fel. Då jag inte visste var boet var så fick jag börja leta. Gav mig upp på vinden och såg då strån som stack ut bredvid skorstenen som gick ut genom taket. Gick upp på taket och lyfte på några takpannor men boet var tomt. Gick åter upp på vinden och kollade. Som tur var lyfte jag på isoleringen som låg intill murstocken och där gapade 3 st sädesärls ungar. Dom hade ramlat ner från taket i mellan springan där skorstenen går upp genom taket. Tog ungarna och hängde upp en hink under altan taket. Såg inte föräldrarna under hela den dagen men lät hinken hänga kvar. Dagen efter på morgonen så var dom där och

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Sädesärlans beteende

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve