Allmänt om fåglar: Antal flyttfåglar

2023-09-30 07:35:58, Peter Odell
Hej. På mitt jobb hade vi en diskussion om att antalet flyttfåglar är fler än tidigare. Man tycker alltså att ha sett fler fåglar flyga söderut i år än tidigare. Jag har lite svårt att tro det när man i ett annat forum läser att flyttfåglar har minskat mellan 17-20% sedan 80-talet. Vad gäller? Har vi fler flyttfåglar som flyger söderut nu under hösten -23 eller är ungefär likadant antal som föregående år? Tacksam för svar. //Peter

2023-09-30 17:51:38, Steve
Det där är ju väldigt knepigt att svara på. Många av de flyttfåglar vi ser är inte från Sverige. De kan komma från Island, Svalbard, Finland eller Ryssland med mera. Sedan är många flyttfåglar nattflyttare vilket gör att inte många noterar dem. Vissa fåglar flyttar på 1000 meters höjd eller högre och dessa är också svåra att se. Det gemene man observerar är de större arterna som flyttar i flockar, såsom gäss, tranor elller svanar. Flera av dessa större fåglar har ökat i antal. Exempelvis vitkindade gäss, sädgäss och tranor har ökat i antal och dessa är ju lätta att observera. Men i det stora hela, inkluderat alla arter, skulle jag tro har minskat i antal, men det är svårt att veta. Vad det gäller rent svenska arter så varjerar antalet beroende på hur häckningen har lyckats. Man vet att vissa svenska arter har minskat medan andra sedan har ökat. Så i det stora hela så tror jag inte någon kan svara på riktigt om antalet svenska flyttfåglar har minskat eller ökat.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Antal flyttfåglar

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve