Allmänt om fåglar: Större hackspett och ungar

2023-06-12 13:35:44, Monika Petre
Hej Vi matad fåglar under vintern och ser många olika arter däribland hackspettar. Vi har ett antal nu under sommaren. Döm om min förvåning är jag ser dem länsa fågelholkar på ägg och ungar. Jag hittar inget om det på er info sida, finns det någon särskild anledning till att ni inte har med det? Andra sidor har info om det.

2023-06-06 15:46:15, steve
Ungarna kommer nog snarare att klättra ut när de är redo. Någon matning eller vatten behövs inte. Möjligen att de tillsammans med flera andra fåglar skulle uppskatta ett fågelbad.

2023-06-01 09:15:58, Andreas Eriksson
Hej! Vi gjorde en fantastiskt upptäckt här om dagen! En större hackspett har byggt ett bo i en asp rakt utanför vårat köksfönster och det kvittrar för fulla muggar från hålet. Granne med en finfin hackspett, hur mysigt liksom?! Älskar att bo i naturen. Kan jag göra något för att underlätta deras första tid i livet? Lägga ut mat/vatten i närheten? Det är väldigt torrt och har inte regnat på veckor, så tanken slog mig i alla fall. Boet är drygt 50 meter upp i trädet, klarar ungarna att flyga ut när de är redo eller kommer de hoppa ner? Tack!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Större hackspett och ungar

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve