Allmänt om fåglar: Problem med fågelholkar
2022-09-08 16:44:27, steve
Jag skulle tro att du hade en göktyta i holken. Både vuxna och ungar har ett väsande ljud som påminner om en orms väsande. Detta för att skrämma eventuella boplundrare såsom ekorrar eller hackspettar.
2022-09-22 01:11:50, Claes
Det var blåmes i en holk och talgoxe i den andra. I blåmesholken var det tre ägg och i talgoxholken 1 ägg när jag rensade. Förmodligen var det varningar från hyresgästerna jag hörde.
2022-09-18 19:17:21, Marcus
Göktytan är som redan nämnt känd för att "fräsa som en orm" i holken. De adulta försöker skrämma faror från boet på detta vis, och ungarna har ett liknande tiggläte.
Men även hos både talgoxe och blåmes så förekommer detta fräsande läte från ruvande fåglar. Så det blir nog svårt att spika arten om det inte finns bild på äggskalen.
2022-09-08 16:30:02, Claes
Jag har tre fågelholkar på uthusväggen. I år var två använda av blåmes och talgoxe. Strax efter vad som borde vara kläckning passerade jag under en av holkarna sent en kväll. Då hörde jag ett tydligt väsande och hoppade till för man tror att det är något på marken. Så fort jag närmade mig platsen hörde jag väsandet. Jag är övertygad om att det var från fågelholken. Samma sak hände kvällen efteråt.
Idag tömde jag holkarna för att vinterstäda dom och då fann jag tre ägg som var knäckta i holken som det väsande ljudet kom från. Vad kan detta vara. Jag har inte sett några skumma djur i trädgården. Vi har räv, rådjur och hare på besök nästan varje natt men jag har aldrig sett ekorre.
2022-09-13 22:29:08, Lasse
Låter som göktyta, men....? Göktytan tolererar inte t.ex. talgoxar nära sin holk och är väldigt aggressiva. Kan köra iväg talgoxarna om de vill ha holken! Konstigt att de valt en holk på väggen, men kanske inte hittade nåt bättre. Göktytan bygger inte något bo, utan plattar bara till ett gammalt bo om sådant finns i holken! De kan lägga mellan 8-12 ägg och flera rötägg. Därför finns det ofta några okläckta ägg kvar i holken, rent vita! Mesarna har prickiga ägg?