Vilken fågel?: Spov

2013-05-03 10:31:11, Catharina
Sökte efter en fågel jag såg på åkern i onsdags (hittade även 2 ägg) och kom fram till att det var Storspov när jag lyssnat på dess läte här på sidan. Men det står att den aldrig häckar på västkusten, åkern jag såg den på ligger på västkusten, mellan Varberg och Kungsbacka... Jag lyssnade även på småspov och det var definitivt inte den jag hörde och såg i onsdags. Har fåglarna jag såg flugit vilse? :o)

2013-05-03 10:51:40, Steve
Ingen regel utan undantag. Det kan mycket väl vara en storspov som du såg. Småspov kan vi nog utesluta helt för den häckar uppe på Norrländska myrar. Sedan om boet tillhör storspoven eller någon annan fågel kan vara svårt att veta om man nu inte stötte upp fågeln från sitt bo.

2013-05-07 11:39:21, Catharina
Tack för ditt svar! Jag ska hålla utkik och se (och lyssna) om den är kvar. Jag tror det var storspovens bo och ägg jag såg för de flög runt omkring det och jagade en kråka som kretsade runt det. Kråkan ville väl kalasa på äggen...

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Spov

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Direktsändning

Direkt från naturen med webkameror i Estland. T.ex. holk med häckande kattuggla.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2014 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve